Portfolio van Tekstbureau Ton van de Laar: mijn eerste publicatie

Het portfolio van Tekstbureau Ton van de Laar begint eigenlijk al in 1988. In dat jaar schreef ik voor de Cursor, het weekblad van de Technische Universiteit Eindhoven. Dit was mijn eerste artikeltje:

Magna Carta, terug van weggeweest

Magna Carta. Het horen van deze naam zal bij een enkeling misschien nog herinneringen opwekken aan de geur van een joint, vermengd met die van net iets te lang gedragen geitenwollen sokken, of aan lange haren en gescheurde spijkerbroeken. Beelden uit een reeds lang vervlogen verleden, dat nooit meer zal terugkeren. Magna Carta daarentegen is wel teruggekeerd op het podium. Vorige week verzorgde de groep een geslaagd optreden in Café Tirlemont aan de Dommelstraat.
Ton van de Laar

De Engelse folk-rock formatie Maakte in het begin van de jaren ’70 furore met nummers als ‘Airport Song’ en ‘Took a Long Time’. Van de elpee ‘Lord of the Ages’ werden wereldwijd meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht. Uit deze periode is alleen leider/oprichter Chris Simpson nog overgebleven. Dat weerhield de groep er echter niet van, voornoemde oude successen bij Tirlemont nog eens de revue te laten passeren. Ook bracht Magna Carta enkele covers van artiesten als Bob Dylan, J.J. Cale en Jerry Jeff Walker, allen inspiratiebronnen voor de groep.

Zangeres Linda Taylor kreeg het wat rumoerige publiek doodstil met een loepzuiver a capella gezongen ‘After the Goldrush’ van Neil Young. Naast het wat bekendere werk speelde Magna Carta ook enkele nummers van hun nieuwe elpee “One to One’, die waarschijnlijk eind december in Nederland verkrijgbaar zal zijn. Ter promotie van deze elpee maakt Magna Carta in januari en februari 1989 een tour door België, Duitsland en Nederland. Daarbij zal ook Eindhoven weer aangedaan worden. Echt iets om naar uit te kijken.

2014-nu

Dat was 1988, in meer opzichten een topjaar overigens. Sinds november 2014 is Tekstbureau Ton van de Laar bezig Nederland blij te maken met goede teksten. De taalpurist is blij, omdat de teksten foutloos zijn. De lezer is blij, omdat de teksten begrijpelijk zijn en omdat hij vindt wat hij zoekt. En de opdrachtgever is blij, omdat hij er klanten bijkrijgt of omdat hij de teksten niet zelf hoeft te schrijven.

Wie waren die opdrachtgevers eigenlijk? Een paar voorbeelden:


Voor de website Autoscout24.nl schreef ik tal van categoriepagina’s over automerken en -types en over motoren.

 

conradVoor de webshops van Conrad, BCC en Bol.com schreef ik productomschrijvingen voor o.a. gitaren, drones, telefoons, televisies en schilderbenodigdheden. Van alles wat dus.

 

mrspex   Voor online opticien Mister Spex omschreef ik een groot aantal brillen, contactlenzen en toebehoren.

mogi  Een grote opdrachtgever was en is de Mogi Group International. Voor dit internationale tekst- en vertaalbureau schreef ik de afgelopen jaren teksten voor websites van middelgrote en kleine ondernemingen. Van bouwbedrijf tot kapsalon en van modezaak tot fysiotherapeut, bijna alles is wel eens langsgekomen.

stylight  Voor mode-webwinkel Stylight heb ik een groot aantal product- en categorieteksten gemaakt.

portfolio van Tekstbureau Ton van de LaarVoor ToysCompany schrijf ik wekelijks productomschrijvingen van speelgoed.

Ik maak ook deel uit van het schrijverscollectief Schrijversplaza, waar ik regelmatig artikelen voor schrijf.

Dit is slechts een greep uit het portfolio van Tekstbureau Ton van de Laar. Wil je meer weten, stuur dan een email naar info@tekstenvanton.nl, bel 06-15163782 of gebruik het contactformulier.